top of page

Kurhikua

Un mural sobre la ceremonia purépecha del Fuego Nuevo

Kurhikua

Mina Romero realizó este mural para conmemorar una de las tradiciones más relevantes para la etnia purépecha en Michoacán: la ceremonia del Fuego Nuevo (Kurhikuaeri K´uinchekua), que marca el inicio del Año Nuevo cada víspera de 2 de febrero. Es una celebración para agradecer a la Madre Tierra y a los cuatro elementos naturales por los favores recibidos a lo largo del año.

Cada año, se elige una comunidad diferente para custodiar el fuego. En 2020, el encendido del fuego nuevo se hizo en la localidad de Capácuaro y el escultor Prisciliano Jiménez invitó a la pintora michoacana Mina Romero a crear un mural para acompañar los festejos.

Romero había asistido a estas fiestas antes, investigó a fondo la historia, símbolos y significados de la tradición. Esta ceremonia se había dejado de realizar tras la conquista y se retomó en 1983 para recuperar la memoria colectiva y revitalizar valores y tradiciones. Tras reunir documentación y recabar varias entrevistas, diseñó una composición horizontal en honor a este importante ritual para la comunidad purépecha, con el que marcan el fin e inicio de un nuevo ciclo. “La inspiración para este mural nació desde mi contacto con el fuego”, observa Romero.

Artista:

Mina Romero

(Jacona, Michoacán, 1981). Empezó a hacer murales en 2012, motivada por el deseo de impartir clases de pintura en comunidades de su estado. Tras realizar algunos murales colaborativos con sus alumnos, decidió dedicarse al muralismo. En su obra, le interesa explorar la condición humana, la relación mujer y naturaleza, la ecopsicología. Sus murales se encuentran en Zamora, Cherán y Morelia (Michoacán), Ciudad de México, Oaxaca, San Cristóbal de las Casas (Chiapas), Madrid y Barcelona en España, Cerdeña y Aroma en Italia; Skövde y Falköping en Suecia.

English version
Mina Romero created this mural to commemorate one of the most relevant traditions for the Purepecha ethnic group in Michoacán: the ceremony of the New Fire (Kurhikuaeri K'uinchekua), which marks the beginning of the New Year every February 2nd eve. It is a celebration to thank Mother Earth and the four natural elements for the favors received throughout the year. In the Purepecha tradition, fire has been venerated since pre-Hispanic times and is considered the main god. The rite consists of moving the fire through a pilgrimage to the chosen community to light and guard the new fire for a year. In 2020, the lighting of the new fire took place in the town of Capácuaro and painter Mina Romero was invited to create a mural to accompany the festivities. She had attended these festivities before, and she thoroughly researched the history, symbols and meanings of the tradition. After gathering documentation and interviews, he designed a horizontal composition in honor of this important ritual for the Purepecha community. "The inspiration for this mural came from my contact with fire," says Romero. The mural features two women copaleras who guard the fire and carry it on the walk, making way for the contingent. "I looked for an image that presented women as fire bearers, not only in the walk of this celebration, but also in the relationship they have with this natural element in their daily lives, rites and customs. They are the ones who usually provide fire, spiritual warmth and food," Romero explains. In another shot, we see a player of Uárhukua with a stick, the ancestral ball game that represents the birth of the sun and is usually played during the festival. On the right, at the request of the inhabitants of Capácuaro, Romero painted a symbol of the Cerro del águila, an emblematic site for the community. The horizontal lines suggest, on one side, the Purépecha flag, and on the other, the geometric patterns of the gavanes, a traditional loom-made garment worn by men. No element of the mural is there by chance. "The readings about the Purepecha cosmogony, the memories, the walks in these communities, the references I researched...the accumulation of all this information is part of the process present in the mural," says Romero.

Ubicación

bottom of page